Saturday, May 5, 2012

Forgiveness


"its better to not ask for forgiveness rather than always do same stupid action again!!!!what the immature thinking that you think .why just i always found the wrong person in my life????"

Wah-wah tak sangka betul aku mampu mengeluarkan quote yang camtu sekali.Sebenarnya ini adalah produk yang keluar bila aku tengah serabut dengan perbuatan seseorang yang tak henti-henti mintak maaf dengan kesalahan yang pernah dilakukan kepada aku.Yeah betul dan tak patut disangkalkan lagi yang kita patut memaafkan kesalahan orang lain apabila dia meminta maaf dengan ikhlas.But haruslah diingatkan kepada yang meminta maaf tu bahawa,MAAF bukan satu perkataan yang dapat menyelesaikan segala masalah yang pernah berlaku ok.That's why la aku nak update status fb semalam macam ni!!!

repeated status again for those who does not appreciate the meaning for forgiveness

I am weak. I can only forgive, not forget.
When it happens again, I will learn to do both.
Forgive and forget (you).

Atau dalam bahasa melayu nya ialah "saya adalah insan yang lemah yang dapat memaafkan tapi tidak melupakan.Apabila ianya berlaku lagi.Saya akan lakukan keduanya sekali iaitu memaafkan dan melupakan kamu untuk selamanya.

Si pemberi maaf tu bukan lah komputer yang memorynya senang-senang boleh dierase or dideletekan mengikut sesuka hati kamu.Setiap kali ingin meminta maaf kamu mesti berjanji dengan diri sendiri untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama berulang kali selepas ini.Apa gun meminta maaf jikalau kamu masih lagi melakukan kesalahan yang sama kan.Try la ubah habit tu sikit.Kalau bukan menjadi yang terbaik atleast cuba la jadi lebih baik dari sekarang. Bukan sekali ketuk sekali ok and then selepas tu kamu masih lagi buat  perangai lama balik. Just be mature seiring dengan usia dan saiz badan.Ni tak, saiz badan dan usia semakin bertambah but pemikiran still lagi perlu dibimbing seperti budak sekolah tadika.

Sesungguhnya aku amat lah tidak memahami makhluk tuhan yang sering meminta maaf but still lagi melakukan kesalahan yang sama berulangkali kepada insan yang sama plak tu yang dia pernah melakukan kesalahan.Okey,habit yang selalu meminta maaf jika pernah melakukan kesalahan amatlah aku sanjung sekali,but kita sama-sama manusia biasa.Kalau kamu masih berfikir bahwa dengan meminta maaf dan lepas tu everything is settle,u ar wrong.Kepala manusia bukan dicipta untuk melupakan semua yang berlaku dengan sekelip mata (laen la kalau hilang ingatan) but dicipta untuk keep in mind everything that happens around us.Kalau aku pun tak nak la ingat satu pun memory sepanjang hidup aku dengan kamu sebab semuanya mimpi buruk yang mahu ja aku delete cepat2 dari memory aku neyh.

So for those yang mempunyai habit selalu minta maaf atas kesalahan sendiri tu,aku puji kome 100%.But kena la berjanji pada diri sendiri yang kamu tidak akan melakukan kesalahan itu lagi selepas ini.Tidak kira lah pada orang yang sama atau pada orang lain.Seperti kamu bertaubat kepada Allah juga la,meminta ampun but still lagi melakukan kesalahan.Cam tak ada guna jea bertaubat.Hah tengok kan banyak aku mengomel tu...x suke x suke..haha..menampakkan lagi aku seperti mak nenek yang berumur 70 - 80 taun..hehe..


 

No comments:

Post a Comment