Friday, April 6, 2012

Belagak tahu

Assalamualaikum...

Apa yang anda rasa bila berhadapan dengan situasi ini:

Anda bersama dengan seorang kawan ni masing-masing blur dan tidak tahu cara untuk menyelesaikan masalah mathematic yang telah diberikan oleh cikgu sekolah.Oleh itu,anda beserta rakan anda itu telah mengambil alternatif untuk bertanyakan kepada seorang budak yang pandai didalam kelas anda.Bila berhadapan dengan budak pandai itu,secara outomatik rakan anda itu berkata begini "aku dah tau ni".Ok tak pa la kan,mungkin idea datang kat kepala dia secara tiba-tiba tanpa sempat bertanya apa-apa kepada budak pandai itu.Bila anda dan rakan anda balik ketempat masing-masing anda ingin bertanyakan soalan tadi kepada rakan anda anda.Alangkah berasa nak menyepak jea rakan anda itu bila dia sendiri tak reti nak selesaikan problem tersebut walhal tadi dia yang beria-ria tahu jawapan.Umpama depan cakap lain tetapi belakang cakap lain atau secara tepatnya tak nak nampak bodoh didepan orang,sedangkan dia tak perasan yang dia sebenarnya nampak bodoh didepan sahabatnya ini.

Ada satu lagi situasi,anda bertanyakan kepada leturer anda tentang soklan yang anda kurang pasti ketika dalam ujian pertengahan.Leturer anda pun buat pembetulan kat depan,anda terdengar rakan anda cakap "owh aku kata dah tadi ni salah,patut tak dapat jawapan pun".Anda pun berkata dalam hati,dah tahu salah kenapa buat senyap jea.Dan tiba-tiba rakan anda yang belagak pandai tu bertanyakan soklan tu dan beserta formula dengan anda???Wat da hell???Dia ni betul-betul ok ke x ni???

Jawapan aku:
Apa kita dapat bila kita berlagak pandai,mungkin bagi dia nak jaga standard la kot.Tapi bila kita buat sesuatu yang bodoh yang kita tak tahu, itu sebenarnya lebih terserlah kebodohannya.Maaf kalau aku terlebih kasar disini.Dan kalau dalam pembejaran itu,standard la kita bertanya sesuatu kepada orang yang lebih pandai.Sebab tu namanya belajar,ni tak selalu jea dengar ayat "aku tau ni","aku tau tu","aku kata dah".Macam la dia boleh predict apa yang akan berlaku pasni,tak baik tau.Tu namanya meramal.Kalau betul la dia kata dah,cakap sebelum benda tu terjadi,kalau dah terjadi baru bleh cakap aku kata dah.Tapi tak elok la sebab ayat tu umpama kita berasa puas dan tidak puas hati dengan apa yang berlaku at dat time.Kalau betul just say Alhamdulillah...

Cuba ubah sikap kita sebelum ada orang terdekat yang menegur kita sebab tak tahan dengan perangai syok tahu kita tu.Tak elok kan ayat tu????if u know sumtin,just be humble and terima pandangan orang lain.Mana tahu kita salah...

Wasalam...

No comments:

Post a Comment