Friday, April 26, 2013

Our mother

Cuba try layan video ni sekejap,alah bukan lama sangat pun.Dalam 3 minute lebih jea.


Aku bukan nak cakap tapi kalau tersentuh or termasuk topik bab-bab parents ni mudah jer hati terasa sayu pilu.Hati mula nak rasa sensitive semacam walaupun bukan masa datang bulan pun masa tu.Mungkin Allah dah tetapkan hati untuk selalu mengingati kedua ibu ayah.Bila masa aku jumpa video ni masa dalam wall facebook tadi aku berasa tertarik dan ingin berkongsi dengan sesiapa sahajayang bukak entry untuk kali ni.Please,please,please and please la,tolong hargai kedua ibu bapa anda dirumah,ditempat kerja,dikedai atau dimana-mana sahaja mereka berada.Bagi yang sudah kehilangan mereka,anda masih lagi boleh berbakti kepada mereka.Jadi anak yang baik,yang tak tinggal solat,yang selalu menjaga maruah tatasusila sendiri. Sedekahkan bacaan Al-Quran kepada meraka dan selalu mendoakan kesejahteraan mereka disana.Dan bagi mereka yang masih mempunya ibu bapa disamping mereka,aku mintak tolong, tolong dan tolong sayangi ibu bapa anda seadanya. Anda masih lagi diberi peluang untuk bersama dengan mereka walaupun kita tidak tahu berapa lama masa lagi yang kita ada untuk bergembira bersama dan meluangkan masa bersama.Tak perlu nak ambik port kalau orang cakap ibu bapa kita tak setanding sesiapa pun,sebab hanya kita jea yang tahu siapa mereka ketika bersama kita susah senang,jatuh bangun,sakit demam.Mengapa kita perlu mengambil kira  hati orang lain sedangkan  manusia yang selayaknya kita jaga hati adalah kedua ibu bapa kita.Aku berasa hairan dengan kes anak bakar emak,anak bunuh emak.Aku tak mahu mengeji tetapi cukup la aku mengambil iktibar dari setiap kejadian aneh yang sedang berlaku disekeliling.

Pernah,cuti second time aku balik rumah kat kampung.But before tu aku kena datang seminggu ke universiti disebabkan ada kuliah untuk minggu tersebut.Dalam tempoh seminggu berada  di kediaman rasmi selaku masih bergelar student ni aku selalu tak boleh nak lelapkan mata.Until 4 a.m then aku baru dapat tido.Every night,until i call my mum and ask her.Why i become like that.Then my mum ask me back wether i go anywhere with my friend.Then i answer her,no.Tak jalan mana pun,pegi class then balik class.Tapi lupa pulak aku nak cakap yang sebelum tu aku selalu lenguh kaki kanan,ok kaki kanan sahaja disitu.So kalau nak cakap aku kuat berjalan ke mesti la kedua kaki lenguh sebab aku jalan menggunakan kedua-dua belah kaki ok.Then selapas aku cerita perihal tersebut maka mak aku buat donno la.Aku ingat semua berakhir kat situ,tapi tidak.

Rupa-rupanya dalam senyap-senyap dia pergi mintak air tawar dekat rumah ustaz pasal masalah lenguh kaki aku ni.Aku dapat tahu bila akuda sampai kat rumah petang tu.Ma tiba-tiba datang dekat masa aku sedang melayan tv.Dia tanya semalam tido pukul berapa ,dapat tido tak,lenguh kaki lagi tak,nak ma urut tak,sakit lenguh macam mana.Sampai aku tenganga sendiri.Mak aih,ma ingat lagi.Aku yang duk lenguh tiap-tiap malam ni pun boleh lupa sakit sendiri inikan pulak ma tolong ingatkan.Then untuk menyedapkan hati ma,aku tipu sunat.Aku cakap la dah tak lenguh dan boleh tido macam biasa.Bila tengok air muka dia,aku boleh letak keyakinan bahawa dia sangat tak percaya aku 100%.Bila masuk hari kedua dia dah suruh aku mengurut,then aku ikut jea la walaupun  memang aku  dah lama giler tak mengurut ni since aku berumur 12 tahun sampai sekarang 23 tahun.Mak aih geli pun ada bila tersentuh dekat urat tu,bila da mengurut tu mesti la baik sikit.Tapi cuma bertahan sampai hari keempat sahaja,masuk hari kelima rasa da jem balik.

Aku da tak boleh nak berjalan dengan betul,kena pegang mana-mana yang patut kalau tak mau tumbang rebah jatuh tersungkur.But infront of my mum ,aku jadi natural balik.Tuhan jea la tahu betapa perit aku tahan jalan yang terkepit-kepit tu.Malam tu pulak,ma aku dapat tahu yang aku tak dapat tido,then dia jadi risau balik.Bila dia tanya aku da tak boleh nak tipu sebab cuti sema aku dah nak habis,nak tak nak aku kena bagitau hal yangsebenarnya.Then mak aku nekad nak urut aku malam tu,bila dia sentuh ja urat dia tanya aku ada jatuh mana-mana tak???Then aku cakap tak,then dia cakap sembunyi la lagi dari dia,sana nanti sakit sorang-sorang.Then bila aku ingat-ingat balik memang tak pun,last aku tebalik moto tapi tu masa tahun dua kat unimap.Harri-hari mak aku urut sampai la malam aku nak pergi bertolak balik perlis.Dia siap bagi minyak urut lagi kat aku suruh urut sendiri kalau lenguh lagi.Second day aku da start kuliah ma tefon,dia tanya da berapa lama aku pergi.Then aku cakap la,baru dua hari.Then dia cakap rindu la pulak since anak sedara aku yang kecik tu dah balik sungai petani,jadi tinggal la dia berdua bersama abah aku.Dia tanya kaki ok tak,urut jangan tak urut,the aku balas,yea mak sekarang tak lenguh dah.Nanti bila lenguh urut ok.

Tengok,hebat tak mak-mak kita.Cuba ingat balik,pernah tak kita tanya pasal kesihatan mak kita or bila kali terakhir kita tanya dia dah makan ubat ke?dah sihat ker?demam ker?kenapa suara lain sebab selsema ker?or kuantiti ubat dia semakin bertambah or berkurang ker?Pernah??see..you ask yourself la why you become like this.Anyway aku blah dulu sebab malam pun dah larut,esok aku kena hadap final year project lagi,mata pun dah naik lingkaran gelap kedua.Sari kata last dari aku,just be yoursefl dan jadi baik-baik untuk kesejahteraan hidup dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment